1.5. Rozszczep a współistniejące wady rozwojowe.................................................. 20
1.6. Prototypowe cechy dziecka z rozszczepem..................................................... 21
1.6.1. Obraz dziecka z rozszczepem z perspektywy teorii prototypów................. 21
1.6.2. Prototyp anatomiczny. ...........................................................................24
1.6.3. Prototyp dysfunkcji biologicznych........................................................... 36
1.6.4. Prototyp komunikacji, a w nim prototyp artykulacji................................... 40
1.6.5. Prototypowe doświadczenia dziecka z rozszczepem................................ 40
1.7. Wielospecjalistyczne leczenie dzieci z rozszczepem........................................ 42
1.7.1. Program wielospecjalistycznego leczenia dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia..............................................................................................................45
2. Zaburzenia mowy u osób z rozszczepem (w Polsce i na świecie) – przegląd badań ......................................................................................................................48
2.2. Badania zaburzeń mowy u osób z rozszczepem opublikowane w Polsce. ...........50
2.2.1. Strategie radzenia sobie z rozszczepem a wymowa dziecka. ...................50
2.2.2. Patomechanizm i uwarunkowania zaburzeń wymowy. ..............................53 .. 2.2.3. Badanie wymowy dzieci i młodzieży z rozszczepem................................ 63
2.2.4. Sposób oceny i opisu zaburzeń wymowy................................................ 64
2.2.5. Rozwój mowy dzieci z rozszczepem... ...................................................69
2.2.6. Autokorekcja zaburzeń mowy u osób z rozszczepem podniebienia?74
2.3.5. Cechy wymowy a warunki anatomiczno-czynnościowe.............................. 83
2.3.6. Rozwój mowy dzieci z rozszczepem... .....................................................86
3. Zaburzenia realizacji fonemów u osób z rozszczepem w opisie lingwistycznym – propozycja własna analizy kognitywnej. .....................................................................89
3.6. Metoda badania zaburzeń realizacji fonemów.. ................................................111
4. Zaburzenia realizacji fonemów spółgłoskowych ze względu na miejsce artykulacji z perspektywy badań własnych................................................................................. 114
4.1. Metodologia i teren badań. ............................................................................114
4.2. Fonetyka mowy rozszczepowej ze względu na miejsce artykulacji ...................115
4.3. Prototypowe cechy realizacji fonemów spółgłoskowych ze względu na miejsce artykulacji u osób z rozszczepem ...........................................................................122
4.4. Etiologia zaburzeń realizacji fonemów u osób z rozszczepem...........................127
5. Logopedyczna terapia zaburzeń mowy u dzieci z rozszczepem............................. 129
5.1. Terapia zaburzeń mowy u dzieci z rozszczepem w świetle literatury....... 129